آنم آرزوست

دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم  /  با کافران چه کارت؟ گر بت نمی پرستی

Friday, October 26, 2007

من هستم پس می اندیشم
می اندیشم و به واقعیاتی جز خودم پی می برم
ذهن من واقعیات گوناگونی را درک می کند
جهان، مجموعه ای از واقعیات است
این گوناگونی به چیستی واقعیات بر می گردد و در هستی همگی مشترکند
تصور یک چیز- یا ماهیت - در ذهن به معنی واقعیت داشتن آن نیست
ماهیت می تواند وجود عینی داشته باشد و می تواند وجود عینی نداشته باشد
آنچه واقعیت دارد ماهیتی است که وجود عینی دارد - این فقط یک تفکیک ذهنی است
جهان مجموعه ای از ماهیت هایی است که وجود دارند
ماهیت - این چیست؟ - حاصل مدلسازی ذهن من است و ماهیت یک واقعیت می توانست به شکلی دیگر باشد
این شک در ماهیت موجب شک در وجود یک واقعیت نمی شود
جهان مجموعه ای از وجودهاست که ذهن من آنها را به شکل های گوناگون می بیند
نمی دانم حقیقت وجود چیست اما متفاوت از چیزهایی است که درک می کنم
این شکلهای گوناگون ممکن بود وجود نداشته باشند
هر آنچه که امکان داشت وجود نداشته باشد، برای وجود نیازمند علت است
مجموعه وجودهایی که امکان داشت وجود نداشته باشند، نیازمند وجودی است که امکان نداشت وجود نداشته باشد
این موجود را واجب الوجود نام می نهم، این فقط یک نامگذاری است
***
پی نوشت1: اگر نفهمیدید سعی نکنید بفهمید چون باید اقلا 100 صفحه می نوشتم تا این مدتی که نبودم و می اندیشیدم اینجا جا بشود
پی نوشت2: جامه زهد و ریا کندم و بر تن کردم / خرقه پیر خراباتی و هشیار شدم : خیلی سخت بود

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

وجودی که امکان نداشت وجود نداشته باشد (به فرض اینکه ممکن الوجود وجود داشته باشد: به این شرط خوب دقت کن).

اگرچه ما ممکن الوجود میبینیم و شرط بالا برآورده شده ولی بودن یا نبودن این شرط در تعریف واجب الوجود تفاوت خیلی بزرگی تو مفاهیم و نتایج میذاره.

اگه شرط را بذاری، بیگ بنگ میتونه واجب الوجود باشه. اگه نذاری بیگ بنگ نمیتونه باشه.

October 27, 2007 at 2:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

hoshyari !? yani che ?!

October 27, 2007 at 1:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

ye sari ham bezanin be blogetoon khoobe

October 31, 2007 at 11:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

گفتند یافت می نشود، جسته ایم ما....گفت آنکه یافت می نشود ،آنم آرزوست

March 9, 2008 at 12:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

به نام خدا
سلام

من با مطلبی در مورد جریان های رایج در دانشگاه شریف به روزم!
اگه نقد و نظری در این مورد داری خوشحال می شم!

April 10, 2008 at 6:52 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home